Opis

Projekt je zasnovan kot etnografska raziskava mladih, ekonomije in etike v sodobni Sloveniji. Raziskava v analizo postavi mladega podjetnika, ki ga obravnava kot zgodovinski subjekt v specifičnih sodobnih (nad)nacionalnih družbenih, sistemskih, ekonomskih, medijsko-mnenjskih in etičnih okvirih ter kot ustvarjalca mladinske kulture s pripadajočo etično naravnanostjo. Do pred kratkim (samo)pripis »mladi podjetnik« v Sloveniji ni bil v rabi, danes pa je široko prisoten v javnem in strokovnem diskurzu, s to kategorijo pa se identificira vse več mladih, ki skupaj in s pomočjo medijev tvorijo lastno družbeno-kulturno prepoznavnost. Mlade podjetnike razumemo kot etične osebe, zato raziskava obravnava procese osebnega (samo)oblikovanja in dejavnike, ki posameznike usmerjajo v podjetniško delovanje in ki oblikujejo njihovo domnevno lastno kulturo z učinki na širšo slovensko družbo. Med omenjenimi dejavniki so izobraževanje na različnih ravneh, množični in družbeni mediji ter novonastale institucije in prostori za spodbujanje podjetništva, ki so danes prisotni v vseh slovenskih regijah. V historični perspektivi pa je med vplivnimi dejavniki nedavna ekonomska in moralna kriza, katere del je bila brezposelnost mladih, ki pa je spodbudila razmišljanja in ukrepe za njihovo podjetništvo. Ta pojav raziskava obravnava v tradiciji etnološkega preučevanja preživetvenih strategij in praks.

Faze projekta

Priprave (1.–6. mesec): Seznanitev s predhodnimi raziskavami v Sloveniji in po svetu. Pregled podpornega okolja mladinskega podjetništva (mediji, šolstvo, državne institucije itd.). Na vsaka dva meseca se bo projektna skupina sestajala na bralnih seminarjih, na katerih bodo člani razpravljali o prebrani literaturi, osvojene koncepte in spoznanja pa povezovali z lastnim raziskovanjem.

Terenska raziskava in diskurzivna analiza (7.–26. mesec): Terensko delo v različnih krajih, in sicer v Ljubljani in Mariboru ter izbranih manjših slovenskih krajih (dr. Kozorog, dr. Simonič, dr. Kravanja, Ličen). Terensko delo v osnovnih in srednjih šolah (dr. Poljak Istenič). Diskurzivna analiza strokovnih, akademskih in medijskih objav o mladem podjetniku ter analiza spola (dr. Bajuk Senčar). Historična primerjava novonastalih in starejših gradiv (dr. Fikfak). Povezovanje z univerzitetnimi inkubatorji ter ustvarjanje poti za pretok znanja in diseminacijo rezultatov (dr. Podjed). Na Univerzi v Ljubljani bo vzporedno potekalo študentsko raziskovanje (dr. Kozorog, dr. Kravanja, dr. Simonič). Sredi projekta načrtujemo skupno delavnico raziskovalcev in raziskovanih podjetnikov, ki bo omogočila transparentno primerjavo podjetnikov, njihovih metod in ciljev ter okolij, kjer delujejo.

Diseminacija in popularizacija (27.–36. mesec): V začetku tretje faze načrtujemo mednarodni seminar z vabljenimi raziskovalci iz tujine. Zaključevanje terenskih raziskav. Dokončanje znanstvenih objav za tisk. Udeležba na konferencah in simpozijih. Sodelovanje z znanstveniki z drugih področij, mediji in nosilci politik zaradi diseminacije rezultatov zunaj etnologije in znanosti.

Rezultati

Miha Kozorog je v času pisanja projekta objavil članek z naslovom The Ecosystem Ideal and Local Neoliberalism of the Young Entrepreneur: The Millennialsʼ Entrepreneurial Environment in Slovenia (Etnološka tribina 48: 259-280), ki neposredno zadeva obravnavano tematiko. Beri

KOZOROG, Miha (2019): Trije časi podjetništva mladih v Sloveniji. (Glasnik SED 59 (2): 19-32). Beri: kozorog_trije_casi_podjetnistva_mladih_v_sloveniji.pdf

Vodilni partner

Vodja projekta na ZRC

Finančni vir

Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije

Raziskovalna področja

Kulturna antropologija, etnologija S220 

Ključne besede

mladi • etika in morala • oseba • preživetvene prakse • ekonomija • podjetništvo • prihodnost • upanje • negotovost • spodbujeni optimizem • Slovenija