Skip to main content

Poletna šola vizualne etnografije

Published on: July 9, 2025

Te dni na ZRC SAZU v soorganizaciji Avdiovizualnega laboratorija Inštituta za slovensko narodopisje in Avdiovizualnega centra Oddelka za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete UL poteka Poletna šola vizualne etnologije (začela se je leta 1997 v Novi Gorici, na pobudo in pod vodstvom dr. Naška Križnarja). »Zamisel šole sloni na predpostavkah sodobne vizualne etnografije, ki dokumentarno snemanje razume kot kompleksno in heterogeno dejavnost, pri kateri poteka več vzporednih in raznolikih procesov. Snemalec ali snemalka tako določen dogodek hkrati dokumentira, spoznava in raziskuje, pridobljeno gradivo pa želi urediti v narativno filmsko reprezentacijo,« so zapisali prireditelji. 

Namen naše poletne šole je slušatelje in slušateljice uvesti v svet vizualne etnografije in jih opolnomočiti za suvereno uporabo kamere in samostojno snemanje, je povedala Manca Filak, raziskovalka z Inštituta za slovensko narodopisje ZRC SAZU in ena od mentoric letošnje šole. Skupaj s kolegi (izr. prof. dr. Etami Borjan, filmologinja s Filozofske fakultete v Zagrebu, dr. Andrej Kocan, etnomuzikolog, dokumentarist in oblikovalec zvoka, in doc. dr. Ana Sarah Lunaček, prof. vizualne antropologije) bo štirim študentkam in enemu študentu diplomskega in magistrskega študija etnologije in kulturne antropologije, ki so se letos prijavili na izobraževanje, v 9 dneh poskušala približati in jih voditi skozi proces izdelave kratkega etnografskega filma. 

Slušatelji so bili najprej deležni različnih vaj iz snemanja in montaže, se dotaknili etičnih razmislekov pri snemanju, poslušali o zgodovini etnografskega filma, podali so se tudi na teren in v nedeljo posneli kratko reportažo z ljubljanskega bolšjega sejma. V zadnjih dneh poletne šole (ki traja do nedelje, 13. julija) pa se bodo posvetili konkretnemu izdelku, in sicer bodo posneli vsak svoj kratki, do 15 minut trajajoči film. Odločili so se za zelo raznolike teme, ena tečajnica bo s kamero spremljala kreativni proces nastanka koreografije sodobnega plesa; neka druga študentka bo s snemanjem intervjujev predstavljala izkušnje tujcev, ki bivajo v Ljubljani; tematika tretjega filma bo dnevna rutina matere z dvema otrokoma; četrti kratki film pa bo portret uličnega glasbenika. Za snemanje bodo imeli na voljo 1,5 dneva, za montažo pa 2 dni, pojasnjuje Filak, tudi sama (so)avtorica nekaj etnografskih filmov, med drugim celovečernega Lukomir, moj dom.

Mentorji si želijo, da bi slušatelji in slušateljice Poletne šole vizualne etnografije pridobljeno znanje še sami poglabljali in bi bil njihov izdelek, posneti kratki film, neke vrste napovednik za daljše in bolj poglobljeno raziskovanje s kamero. Veseli pa jih tudi, da so med njimi že povratniki – letos se je ponovno prijavil študent, ki je že bil slušatelj na eni izmed šol. Ker poletni šoli pečat vsakokrat da osrednji mentor, to pomeni, da delo iz leta v leto poteka malce drugače in ni nevarnosti, da bi se stvari ponavljale, pojasnjuje Filak. Fotografija: Gašper Raušl